You can use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. Using this service may place a cookie on your computer.

SØG

Interaktive kæledyr

Denne guide er et værktøj til ledere og medarbejdere, som ønsker at arbejde med interaktive kæledyr som pædagogisk værktøj.

Borger med interaktivt kæledyr

Interaktive kæledyr er afprøvet i det pædagogiske arbejde med stor succes på både social- og omsorgsområdet. 

Interaktive kæledyr er en kendt teknologi, men kræver engagement både fagligt og organisatorisk for at opnå succesfuld implementering. Derfor har vi udarbejdet denne guide som et værktøj til ledere og medarbejdere, for at hjælpe i gang med brugen af interaktive kæledyr i det pædagogiske arbejde.  

Bemærk at interaktive kæledyr er ét værktøj blandt mange mulige – afprøv det og se om det virker hos jeres borgere.

Guiden er inddelt i 3 faser - etablering, implementering og drift. Guiden afsluttes med en tjekliste.

Interaktive kæledyr kan anvendes til at stimulere og berolige borgere der har demens, har psykisk og fysisk funktionsnedsættelse, er urolige, utrygge, selvskadende, udadreagerende og vandrende eller som generelt har svært ved at finde ro.

Kæledyrene er afprøvet på ældre- og handicapområdet og på socialområdet og har blandt andet vist følgende effekter hos borgerne:

  • Større livsindhold og øget livskvalitet
  • Mere ro og tryghed
  • Udvikling af sprog
  • Færre ufrivillige håndtegn
  • Øget glæde og begejstring
  • Mere snakkesalighed og lyst til at indgå i socialt samvær
  • Mindre hudsult og færre konflikter

De interaktive kæledyr koster ca. 2.500,- per stk.

Vi anbefaler, at I indkøber 2-4 kæledyr og lader borgere afprøve dem i en periode, hvorefter borger og pårørende kan vurdere om de ønsker at indkøbe et kæledyr privat. Dermed kan kommunens kæledyr efterfølgende afprøves på andre borgere.

Det er muligt at købe de interaktive kæledyr flere steder, eksempelvis her:

Målsætninger
Arbejdet med de interaktive kæledyr kan med fordel målstyres ved hjælp af KRAP, hvis metoder og redskaber gør jer I stand til at bevare fokus på implementeringen og være opmærksom på at ændre på visse aspekter, således arbejdet med kæledyrene kvalificeres – f.eks. hvis det bliver nødvendigt, at I undervejs ændrer de fysiske rammer omkring brugen af kæledyrene.

Ved at anvende registreringsskemaer (KRAP) eller oprette delmål skaber I rammerne for god implementering af interaktive kæledyr.

Registreringsskemaerne og delmålene betyder, at personalet kan arbejde fokuseret med kæledyrene som en helhedsorienteret indsats fremfor en enkeltstående indsats – altså hvor kæledyrene dagligt er tænkt ind i en større sammenhæng og med konkrete tiltag og indsatser. Personalet kan forud for projektet planlægge hvordan kæledyrene skal introduceres for borgerne.

KRAP-metoden og tilgangen gør, at personalet kan fokusere på, hvad den enkelte borger har behov for og gavn af, ved at holde et kognitivt fokus og hermed, hvilke forudsætninger, der skal opfyldes før, at det giver mening at arbejde med de interaktive kæledyr. Altså tilrettelægges arbejdet med kæledyret på forskellige måder i forhold til, hvilket behov den enkelte borger har.

Støtte fra personalet
Personalets støtte har betydning for borgernes engagement og vi anbefaler at personalet yder støtte til igangsættelse og fastholdelse af kæledyrene hos borgerne - særligt hos borgere der er kognitivt udfordret. Eksempelvis kan personalet være med til at skabe den rette stemning for borgerne i rolige omgivelser uden støj omkring borgeren.

Erfaring har vist, at uden støtte fra personalet bruges kæledyrene i mindre omfang.

Fysiske rammer
Udvælg hvilke fysiske rammer og omgivelser kæledyrene skal introduceres og anvendes i. Vi anbefaler rolige omgivelser, f.eks. en skærmet position i en sækkestol. Dette giver borgerne mulighed for at fordybe sig i kæledyrene uden forstyrrelser.

Vi anbefaler at kun en enkelt borger anvender et kæledyr ad gangen (grundet Covid-19). Dette betyder at indsatserne bliver individuelle og ikke en kombination af individuelle og kollektive indsatser. Vi ved at dette begrænser muligheden for at arbejde med de interaktive kæledyr som et fælles tredje og ikke gør det muligt at sidde 2 eller 3 personer sammen ved et interaktivt kæledyr eller dele/vise det til venner/familie.

Husk altid at tilgå det interaktive kæledyr med rene hænder (håndvask/sprit).

Når det interaktive kæledyr skal overgå til en anden borger, skal kæledyret i karantæne i 48 timer.

Ovenstående hygiejneforhold forventes at frafalde i takt med at Covid-19 forsvinder.

Manglende rammer for det pædagogiske arbejde
Interaktive kæledyr er kendt teknologi og dermed ”let at gå til”, men uden rammer for det pædagogiske arbejde er der risiko for, at borgerne ikke oplever særlig effekt ved kæledyrene. Derfor anbefaler vi, at I kigger ovenstående indsatser igennem og efterfølgende udarbejder jeres egen plan for implementeringen og det pædagogiske arbejde med de interaktive kæledyr.

Manglende interesse fra borgeren
Ikke alle borgere vil opleve en interesse ved de interaktive kæledyr. Hos nogle borgere kan det være fordi afprøvningsperioden er for kort, borgeren er utryg ved kæledyret og dets bevægelser, borgeren kan ikke lide eller har meget lidt interesse i dyr og hos andre findes der ikke nødvendigvis nogen grund.

Support
Oplever I fejl eller problemer med jeres indkøbte interaktive kæledyr, så kontakt leverandøren af kæledyret. Husk at have kvittering for købet klar.

Generelt
Har I spørgsmål til denne guide, til implementeringen af interaktive kæledyr eller til velfærdsteknologi generelt, så se kontaktboksen nederst på siden.

Tjekliste til implementering af interaktive kæledyr

  1. Vurder om I har borgere der kan gavne af interaktive kæledyr.
  2. Overvej om I vil anvende KRAP eller anden type registreringsskema til at skabe rammerne for implementeringen.
  3. Drøft hvilke indsatser (jeres implementeringsplan) I vil igangsætte for at få succes med interaktive kæledyr.
  4. Overvej de fysiske rammer for introduktionen af kæledyr.
  5. Foretag indkøb af interaktive kæledyr.
  6. Præsenter de interaktive kæledyr på personalemøde og fortæl om jeres implementeringsplan og væsentlige hygiejneforhold.

Kontakt

Mette Bech Thomsen

Konsulent for velfærdsteknologi og digitalisering

Tlf: 24 20 44 09